Verharden

Gedachten zijn op zich onschadelijk. Ze komen en gaan, sommige gedachten zijn heel nuttig en andere volkomen zinloos. Gedachten worden pas gevaarlijk als je ze hard laat worden. ‘Er is mij onrecht aangedaan’ of ‘ het is allemaal mijn schuld’ zijn gedachten. Mindfulness houdt gedachten vloeibaar.

Je merkt dat ze er zijn, welke emotionele kleur ze hebben, wat ze met je lichaam doen. Zo houd je de keuze hoe je er mee om wilt gaan. Je kunt ze onderzoeken  en kijken in welke mate ze van toepassing zijn. Je kunt er iets mee doen of je kunt ze laten gaan.
(Uit: Mindfulness, In de maalstroom van je leven)

De adem

De adem
We denken vaak dat er niet veel te doen valt met een zo vertrouwd en automatisch verschijnsel als de ademhaling.
Wat een vergissing! We hebben er veel baat bij ons bewust te worden van onze ademhaling, simpelweg de aanwezigheid ervan op te merken, met alle lichamelijke gewaarwordingen die ermee verbonden zijn, zonder te proberen haar te veranderen.
Geef haar alleen maar aandacht. Wanneer je gelukkig bent en wanneer je ongelukkig bent. Zonder ergens op te wachten. Zonder aan de ademhaling te vragen je problemen voor je op te lossen.
Laten we, wanneer we ze niet kunnen oplossen, begrijpen dat het duizend maal meer waard is aandacht te besteden aan onze ademhaling dan aan ons gepieker.
(Uit: mediteren dag na dag, Christophe André )
mindfulness tekenen tekenles

Mindfulness in de tekenles

Een jaar geleden volgde ik tekenles bij Julia Hope, bij alle lessen die ik daar volgde voelde het alsof ik ook met mindfulness bezig was. De tekenlessen zijn gebaseerd op het gedachte goed van Betty Edwards, tekenen vanuit de rechterhersenhelft.

Rechter- en linkerhersenhelft

Met mindfulness oefen je ook Continue reading